Artikler

De 7 grundlæggende regler for ordentlig præsentationsdesign

Abstract: Denne artikel belyser reglerne for præsentation visuelt design, der hvis lyttet, vil næsten altid sikre at dit publikum vil være i stand til at følge dine ideer hvert skridt af vejen. Selvfølgelig, skal du holde i betragtning af at visuel design er kun en tredjedel af den pakke, der er nødvendige for en vellykket præsentation, de to andre er indhold og levering. Ligesom en bøde madoplevelse, der kræver lige dele mad, service og atmosfære virkelig arbejde, er den visuelle design del af præsentation proces lige så nødvendig som de andre til at opnå det ønskede resultat – i dette tilfælde overførsel af sand viden.

Så uden videre:

7. vedligeholde stk. integritet. Første, alle 1. niveau afsnitstekst skal være af samme størrelse i alle dias. Ligeledes skal alle 2. niveau afsnitstekst mindre og af en anden farve. Endelig gå ikke ud over den 3. niveau, og denne tekst bør ikke være mindre end 20 point.

Hvis alle oplysninger af samme betydning er af samme størrelse i hele præsentationen, hæve din målgruppe vil ikke spørgsmålstegn ved, hvor vigtig denne oplysninger er med hvert klik på diaset. Tage denne konceptet et skridt videre ved at sikre, at alt materiale af samme art er den samme farve. Hvis for eksempel du bruge en masse numre i din punkttegn, gøre dem alle én farve, forskellig fra teksten. Når din målgruppe anerkender dette mønster, vil de tilbringe mindre tid på at grave gennem teksten til at finde deres tal.

6. ingen kedelige skrifttyper. Sjældent er der behov for at bruge mere end to forskellige skrifttyper i enhver præsentation. Men der er et kæmpe behov for at bruge to skrifttyper end PowerPoint standard Times New Roman og Arial!

Problemet er, at fordi alle andre bruger disse to skrifttyper 99% af tiden, hvis din er den femte præsentation tilhørerne ser den dag, temmelig snart alle teksten begynder at se det samme, og du mister meget af din mening og betydning. Vi hører ofte fra klienter, der er nødt til at sidde gennem præsentationer, selv at efter et stykke tid, de kan ikke huske hvilken leverandør sagde hvad – det hele bliver et stort slør. Sørg for at du er ikke en del af sløringen.

5. Brug korrekte bygger. Uden en følelse af godt design, som i de fleste tilfælde betyder simpelthen vise tilbageholdenhed, kan animationer hurtigt overvælde et ellers godt lagt ud præsentation. Tricket er at introducere begreber én ad gangen i en måde, der ikke drage mere opmærksomhed end begreberne, selv. Bygger er væsentlige elementer i at dreje dias, som ellers skulle have TMI i dem, som publikum kan følge; men ligesom andre elementer af godt design, en ordentlig bygge bør aldrig annoncere sig selv. Snarere skal en godt animeret præsentation simpelthen vises “ske”, uden et fingerpeg om, hvorfor det synes så let at følge.

4. være farverige – lys på mørke. Se meget sort-hvid TV disse dage? Selv om sort-hvide virker som en kunstform på mange måder, mennesker har tendens til at lide farve. Selv gamle-vagt aviser som the New York Times og Wall Street Journal endelig konkluderet, at for at undgå at miste læsere til mere moderne medier, de skulle gå til farve. Mens mennesker kan få øje på en halv snes nuancer af grå, kan de se millioner af forskellige farver. Vi har udviklet sig til at bruge vores følelse af farve til at overleve – hjælpe dit publikum overleve præsentationen af ikke blændende dem med sort på hvidt.

3. mindre er mere. Denne regel er central for god præsentationsdesign, men absolut nødvendigt for grafer eller diagrammer. Vi ser ofte cirkeldiagrammer stødt på vores gennemgang skrivebord med over et dusin skiver, mange så små de skal være forsynet med linjer og pile fra grafen selv. Tror du virkelig nogen vil huske alle 25 konkurrerende produkter i dit marked og deres procentvise andel? Måske god information til en uddelingskopi, men i en præsentation få mennesker kan absorbere mere end seks elementer i enhver graf.

Du gør din punkt langt mere effektivt, når du begrænse din viste data til de ting, at publikum er tilbøjelige til at huske. Færre oplysninger bliver mere opbevaring af de ting, du virkelig vil have dem til at gå hjem med.

2. et koncept pr. visual. Her er en anden virkelig fælles problem vi ser i fleste af business præsentationer, og løsningen strømme fra regel nummer 3.

Når mere end én koncept vises på samme tid, dit publikum ikke kun forsøger at finde ud af begreberne, de også forsøge at bestemme, hvilken fortjener de fleste af deres opmærksomhed på, hvordan to eller flere hænger, uanset om man er “rigtig” eller den “gode” , og så videre og så videre – alle har noget at med din faktiske budskab selv. Denne ekstra tid og indsats fungerer som et træk på præsentation flow, og forklarer, hvorfor en 45-diaspræsentation, korrekt opdelt i et koncept pr., tager mindre tid til at præsentere end de samme oplysninger, pakket ind i 15.

1. fordel højre-hjerne oplysninger. Vi mennesker har udviklet sig med to forskellige måder at håndtere stimuli fra omverdenen, således at vi kan reagere på det på den måde, der er mest tilbøjelige til at holde os i live. Vores højre hjernehalvdel reagerer hen til inddata som farver, grafik, figurer og mønstre straks, uden at stoppe at behandle oplysninger først. Vores venstre hjernehalvdel spark i når præsenteret med tale, tekst eller tal; men med slags oplysninger vi først pause til at analysere den før opbevaring eller reagerer på det. Vi har filtre i venstre side på hjernen, og ikke alt bliver gennem.

Hvis du ønsker dine ideer til at strejke hurtigt og bliver let absorberet, så hver gang du kan finde ud af hvordan man slår din venstre-hjerne type data til velskabt og farverige højre-hjerne billeder.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *